Jaka jest rola cynku w organizmie?

0
163
cynk

Cynk to jeden z najważniejszych mikroelementów, wchodzący w skład ponad 200 enzymów, które warunkują prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Ten pierwiastek niezbędny jest dla podtrzymania płodności i wspomagania naturalnej odporności. Jego dostępność w diecie jest umiarkowana, a jego przyswajalność z naturalnych źródeł nie jest wysoka. Sprzyja to ryzyku wystąpienia niedoboru tego pierwiastka w organizmie. Jaką rolę odgrywa w organizmie człowieka? Jakie są źródła cynku? Co w przypadku niedoboru tego pierwiastka? Sprawdźmy to! 

Przeczytaj też: https://akcemed.pl/cynk-rola-w-organizmie-zrodla-w-diecie-niedobor-i-nadmiar/ 

Cynk – rola w organizmie 

Cynk odpowiada za wspomaganie prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Chodzi tutaj o przewodnictwo nerwowe, pamięć, koncentrację, sprawność intelektualną i samopoczucie psychiczne. Co więcej wpływa on na rozwój układu nerwowego u płodu i warunkuje prawidłowy przebieg 

Cynk uczestniczy w procesie syntezy insuliny przez trzustkę – pośredniczy w utrzymaniu prawidłowego poziomu glukozy we krwi. 

Odpowiada on za modulacje działania układu odpornościowego, działa również przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie. Wzmacnia też włosy, skórę i paznokcie. 

Cynk stymuluje proces mineralizacji kości, regeneracji tkanek i kurczliwości mięśni, zapewniając tym samym elastyczności naczyniom krwionośnym. Co więcej reguluje on miesiączkowanie, wpływa na odpowiedni poziom libido oraz płodność. U kobiet cynk zapobiega resorpcji zarodka, natomiast u mężczyzn odpowiada za proces produkcji plemników i zapewnia ich optymalną ruchliwość. 

Źródła cynku w diecie 

Najbogatszymi źródłami cynku dostarczonego w diecie są: 

  • owoce morza, 
  • ryby, 
  • mięso, 
  • orzechy, 
  • sezam, 
  • kiełki pszenicy, 
  • pestki dyni. 

Jakie są objawy niedoboru cynku w organizmie? 

Zwiększone zapotrzebowanie na cynk pojawia się u osób, które stosują używki, pracują fizycznie oraz są narażone na intensywny stres. Co więcej wysokie zapotrzebowanie na ten pierwiastek pojawia się u osób uprawiających sport, a także stosujących diety odchudzające, wegetariańskie i wegańskie. 

Objawami niedoboru cynku są: 

  • zmęczenie, 
  • pogorszenie pamięci i koncentracji, 
  • spadek apetytu, 
  • stany depresyjne, 
  • zwiększona podatność na infekcje, 
  • nadmierne wypadanie włosów, 
  • suchość i łuszczenie się skóry, 
  • spowolnione gojenie się ran, 
  • zaburzenie smaku i węchu. 

Zobacz też: http://www.zyrardowianka.pl/wapn-jaka-jest-jego-rola-w-organizmie/

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here