Outsourcing polega na wydzieleniu ze struktury organizacyjnej firmy wybranych funkcji i przekazaniu ich do realizacji odrębnym podmiotom gospodarczym. Dzieje się tak najczęściej, kiedy wyspecjalizowane podmioty z zewnątrz są w stanie zrealizować daną funkcję lepiej i taniej.
Do funkcji i zadań, które najczęściej oddawane są w outsourcing należą przede wszystkim usługi informatyczne, finanse i administracja, usługi specjalistyczne, logistyka czy obsługa budynków.
Outsourcing usług informatycznych
Outsourcing informatyczny polega na kompleksowej obsłudze informatycznej firmy. Outsourcing IT to głownie usługi związane z administracją sprzętowych oraz programowych zasobów informatycznych dla większej skuteczności i efektywności prowadzonej działalności.
Outsourcing finansowy
Outsourcing finansowy to przede wszystkim outsourcing usług księgowych. Polega on na przekazaniu kompetencji związanych z prowadzeniem ksiąg rachunkowych firmy specjalistycznym podmiotom, takim jak biura księgowe i rachunkowe. Outsourcing usług księgowych to jeden z najpopularniejszych obszarów outsourcingu.
Outsourcing usług administracyjnych
W ramach usług outsourcingu wykonuje się takie funkcje jak telefoniczna i mailowa obsługa klienta, obsługa korespondencji oraz inne usługi związane z prowadzeniem biura zgodnie z indywidualnymi wymaganiami klienta.
Outsourcing logistyczny
Usługi logistyczne obejmują usługi spedycji, transportu, magazynowania oraz usługi pokrewne, wspierające proces przepływu dóbr pomiędzy ogniwami łańcucha dostaw. Wszystkie te usługi mogą zostać wydzielone i przekazane do realizacji kompleksowym operatorom logistycznym w ramach outsourcingu.
Jakie korzyści daje zastosowanie outsourcingu?
Podstawową korzyścią zastosowania outsourcingu usług księgowych, logistycznych czy administracyjnych jest możliwość skupienia się na kluczowych kompetencjach i podstawowej działalności. Dużą zaletą takiego rozwiązania jest również możliwość korzystania z wiedzy i kompetencji wyspecjalizowanych podmiotów świadczących usługi outsourcingu. Zaletą wydzielenia określonych funkcji poza strukturę przedsiębiorstwa jest też podział ryzyka i odpowiedzialności czy większa konkurencyjność firmy na rynku.
Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy GLC